Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Jak získat kvalitní reference z barterových spoluprací?

Dostatek kvalitních referencí vám může v podnikání hodně pomoci. Jak si je ale zajistit? Víte, že pro jejich zveřejnění musíte splnit určité podmínky? Shrnuli jsme pro vás ty nejdůležitější informace a sepsali užitečné tipy.
Klíč k srdci klientů… a jejich peněženkám

Reference mají moc otevírat nové zajímavé příležitosti a přesvědčovat potenciální zákazníky ke spolupráci s vámi. Hodnocení vaší práce můžete získávat i díky barteru. Naučíme vás, jak na to a na co si při tom dát pozor.

Jak si zajistit nové reference a hodnocení?

Bez práce nejsou ani koláče, ani reference…

Je jasné, že jinak než na základě dobře vykonané práce to nepůjde. Požádat o zpětnou vazbu můžete u jakéhokoli druhu spolupráce, nečekejte, zda budou vaši klienti iniciativní sami. Nic za to nedáte a ještě můžete získat skvělá doporučení.

Ale co když se teď noví klienti nehrnou?

Pokud nyní nemáte žádné zakázky, v jejichž rámci byste mohli reference získat, zkuste na to jít přes barterové spolupráce. U nich místo peněz dostáváte jinou protihodnotu (přesto ale zůstávají zdanitelným příjmem). Kromě už zmiňované reference to může být například ještě další služba nebo produkt.

Barter si můžete domluvit samostatně, prostřednictvím fb skupiny Barter pro podnikání 🤝 či Barter pro ženy v online podnikání 🍀 nebo díky registraci do Barterového katalogu podnikatelů.

Nové reference díky barteru

Barterovat můžete dokonce i jen za referenci. Nezapomeňte ale na několik potenciálně rizikových aspektů. Zvlášť jde o to, abyste dodrželi pravidla pro pozdější možné zveřejnění této reference. A také o ohlídání si naplnění dohody protistranou, abyste z toho nevyšli s prázdnýma rukama.

  • Jak se neudřít pro jednu referenci?

Neslibujte hory doly, ale požadovanému výstupu přizpůsobte i množství vaší práce. Stanovte si předem, jak podrobné má hodnocení být a v jakém formátu (text, video…). Buďte obezřetní a nenechte se využít. Vždyť referenci můžete dostat i za drobnou službu nebo třeba hodinu vaší práce. Případně volte spíše částečný barter.

  • Jak předejít nedodržení dohody?

V první řadě je potřeba nějakou doložitelnou dohodu vůbec mít. Nemusíte hned sepisovat podrobnou smlouvu s právníkem a žádat vlastnoruční podpis. Bohatě stačí, když budete mít někde (například v e-mailové konverzaci) písemně shrnuto, co přesně máte vy a co daný člověk splnit a v jakém termínu.

Ideální je mít zároveň stanoven postup při nenaplnění závazku ať už jednou či druhou stranou (například uhrazení hotové práce/dodaného produktu místo očekávaného, ale nesplněného barterového plnění), s nímž obě strany vyjádří souhlas.

Ujednáte-li si barter tímto způsobem, chráníte se obdobným způsobem jako u placené spolupráce. Pokud druhá strana nesplní svůj závazek, máte plné právo vystavit fakturu na své dodané služby či produkt a požadovat její uhrazení. Často ale stačí se dané osobě jednoduše připomenout, aby svoje prodlení napravila, nebo dostála domluvenému náhradnímu řešení.

  • Jaké reference je možné zveřejnit?

Letos vzešla do platnosti tzv. „Tlačítková novela“ zákona o ochraně spotřebitele. Nová pravidla přinesla mj. i pro zveřejňování zákaznických hodnocení a referencí. U každé musí nyní být zřejmé, zda je ověřená (a jakým způsobem) a nebo není.

Pokud poskytnete výrobek nebo službu pouze za účelem získání recenze, je třeba ji označit jako sponzorovanou. Případně musí přímo z jejího znění vyplývat, že byla udělena na základě barterové spolupráce. Chcete-li se tomu vyhnout, volte barter, kde oplátkou dostanete něco jiného a nové hodnocení bude jen vedlejším důsledkem této výměny produktů a služeb.

Jak dostat kvalitní hodnocení?

    1. Odveďte skvělou práci

Pokud budou vaši zákazníci opravdu spokojeni, určitě budou ochotnější se o své pozitivní zkušenosti podělit s dalšími lidmi a budou vás rádi doporučovat dál.

    2. Nasměrujte klienta

Požádejte jej o konkrétní příklady toho, jak vaše produkty nebo služby pomohly. Naveďte ho třeba pomocí několika otázek typu: Jak se vám se mnou pracovalo?, V čem vám byly moje služby nejvíce prospěšné?, Jak hodnotíte můj přístup?, Zda a proč byste mě doporučili dál? ap.

Zároveň danou osobu ujistěte (pokud tomu není jinak), že nepotřebujete rozsáhlou recenzi na několik stránek, ale že stačí krátce, pár větami shrnout to nejdůležitější.

Proč potřebujete reference?

Na závěr si ještě shrňme, kdy a k čemu všemu se vám mohou reference od klientů hodit.

Využijete je v případě, kdy:

  • se svým podnikáním teprve začínáte a ještě žádné ohlasy nemáte.
  • chcete zaujmout novým typem služby nebo její vylepšenou verzí.
  • vám hodnocení u určitých produktů stále chybí.
  • tvoříte nabídku pro potenciální zakázku.
  • hledáte nové zaměstnání.

A kde si můžete své reference zveřejnit? Rozhodně u své webové prezentace. Ať už to jsou vaše vlastní internetové stránky nebo třeba váš profil v profesních katalozích jako je i náš Barterový katalog.

Zuzana Zicháčková

Copywriter & Copy editor | Creative writer

Kromě psaní zároveň nabízím korektury, editorské
a další administrativní služby.

zuzana@zichackova.cz | www.zichackova.cz

Sdílejte:

Podobné příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *